Vad är vetenskap?

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Re: Vad är vetenskap?

Inläggav Pilatus » 08 nov 2025 16:23

Vega skrev:
Pilatus skrev:
Vega skrev:Vad är alternativ fakta?

Alternativa fakta beskriver något som fakta trots att det står i strid med vad som framgår av tillgängliga källor.

Hur blir något fakta? Är alla meningar jag skriver fakta?

Fakta, att det överensstämmer med verkliga förhållanden.
Moderator

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 08 nov 2025 17:16

Pilatus skrev:
Vega skrev:
Pilatus skrev:Alternativa fakta beskriver något som fakta trots att det står i strid med vad som framgår av tillgängliga källor.

Hur blir något fakta? Är alla meningar jag skriver fakta?

Uttrycker sakpåståenden fakta om deras innehåll överensstämmer med verkliga förhållanden?

I vilken form blir vi varse dessa verkliga förhållanden? Via perception och/eller andra sakpåståenden vars sanningshalt är allmänt bekräftad?

Allt som går att verbalisera kan betvivlas. De enda sakpåståenden som det är svårt att betvivla är sakpåståenden som direkt pekar ut ett faktum som är för handen i samma stund sakpåståendet verbaliseras. Det blir något i stil med Cogito, ergo sum.
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 08 nov 2025 18:38

Algotezza skrev:
Pilatus skrev:
Vega skrev:Hur blir något fakta? Är alla meningar jag skriver fakta?

Uttrycker sakpåståenden fakta om deras innehåll överensstämmer med verkliga förhållanden?
I vilken form blir vi varse dessa verkliga förhållanden? Via perception och/eller andra sakpåståenden vars sanningshalt är allmänt bekräftad?
Allt som går att verbalisera kan betvivlas. De enda sakpåståenden som det är svårt att betvivla är sakpåståenden som direkt pekar ut ett faktum som är för handen i samma stund sakpåståendet verbaliseras. Det blir något i stil med Cogito, ergo sum.

Man kan givetvis använda en definition som är mer nyanserad, men normalt sett förstås fakta som att en beskrivning är korrekt och kontrollerbar. Men så här kan man säkert definiera fakta också: Fakta är objektiva, verifierbara påståenden om verkligheten, som kan bekräftas oberoende av personliga åsikter eller tolkningar.
Moderator

Vega

Inläggav Vega » 08 nov 2025 19:15

Vega skrev:Vetenskap är allt vi anpassar oss efter och försvarar även om vi inte tror på det.

Själv tycker jag att man kan klaga på något som kan benämnas ”alternativ fakta” om en medlem utgör ett hot, som manipulation eller sektliknande propaganda. Men min mening är mycket harmlös…

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 08 nov 2025 19:15

Pilatus skrev:
Algotezza skrev:
Pilatus skrev:Fakta, att det överensstämmer med verkliga förhållanden.

Man kan givetvis använda en definition som är mer nyanserad, men normalt sett förstås fakta som att en beskrivning är korrekt och kontrollerbar. Men så här kan man säkert definiera fakta också: Fakta är objektiva, verifierbara påståenden om verkligheten, som kan bekräftas oberoende av personliga åsikter eller tolkningar.

Så fakta är detsamma som sanna sakpåståenden? Något som finns i verbal form? Då finns fakta i en värld bara om det finns språk där.
Algotezza aka Algotezza

Hubert

Inläggav Hubert » 08 nov 2025 19:28

Inte alls!
Det som presenteras är kunskapsläget vid aktuell tidpunkt.
Det vet alla som tagit NOlektioner på allvar.
Vem förstår teorier som absoluta sanningar? Alltför ofta? Kan du ge exempel?
Ett rannsakat sinne skrev:
Hubert skrev:Du blandar ihop fakta och vetenskap.
Vetenskap är metoden att skapa fakta utifrån tillgängliga evidens.
Precis!

Det är det som är min poäng: alltför ofta presenteras vetenskapliga teorier som absolut fakta. Det är en alltför vanlig missuppfattning.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 08 nov 2025 20:47

Algotezza skrev:
Pilatus skrev:Man kan givetvis använda en definition som är mer nyanserad, men normalt sett förstås fakta som att en beskrivning är korrekt och kontrollerbar. Men så här kan man säkert definiera fakta också: Fakta är objektiva, verifierbara påståenden om verkligheten, som kan bekräftas oberoende av personliga åsikter eller tolkningar.

Så fakta är detsamma som sanna sakpåståenden? Något som finns i verbal form? Då finns fakta i en värld bara om det finns språk där.

Ett sakpåstående är ett påstående om verkligheten, som kan vara sant eller falskt. Ett faktum är ett sakförhållande som är sant eller åtminstone verifierbart enligt våra bästa metoder. Det finns fakta som inte är beroende av språket, t ex vattnets fryspunkt är 0 °C vid normalt atmosfärstryck. Och ett faktum är enligt Kungahuset och Successionsordningen att Carl XVI Gustaf är Sveriges nuvarande statschef.
Moderator

Vega

Inläggav Vega » 08 nov 2025 21:01

Hubert skrev:Inte alls!
Hubert skrev:Du blandar ihop fakta och vetenskap.
Vetenskap är metoden att skapa fakta utifrån tillgängliga evidens.

Det är det som är min poäng: alltför ofta presenteras vetenskapliga teorier som absolut fakta. Det är en alltför vanlig missuppfattning.

Jag tycker aldrig att man har fått höra vetenskapliga teorier, till en vetenskaplig teori så behöver man presentera alternativ, tycker jag. Antagligen är sanningen för farlig.

Vega

Inläggav Vega » 08 nov 2025 21:39

På gymnasiet var det en fysiklärare som förklarade att enligt viss vetenskap så var allting förutbestämt (determinism).. Jag påverkades väldigt starkt och trodde på det i kanske ett halvår. Ganska skrämmande.

Vega

Inläggav Vega » 08 nov 2025 21:45

Vega skrev:
Ett rannsakat sinne skrev:Det är det som är min poäng: alltför ofta presenteras vetenskapliga teorier som absolut fakta. Det är en alltför vanlig missuppfattning.

Jag tycker aldrig att man har fått höra vetenskapliga teorier, till en vetenskaplig teori så behöver man presentera alternativ, tycker jag. Antagligen är sanningen för farlig.

Men ERS har nog rätt, för antagligen så presenterar man teorin, utan att säga att det är en teori, makes sense.

Hubert

Inläggav Hubert » 10 nov 2025 19:28

I (natur)vetenskapliga sammanhang är en teori detsamma som den bästa förklaringen till visst fenomen och bästa metod att förutsäga framtida utfall.
En teori är inte en teori i meningen "en gissning".
Talar vi alternativ så är teorin den som avfärdar alternativen som ointressanta.
Vega skrev:
Vega skrev:

Men ERS har nog rätt, för antagligen så presenterar man teorin, utan att säga att det är en teori, makes sense.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 10 nov 2025 20:06

Hubert skrev:I (natur)vetenskapliga sammanhang är en teori detsamma som den bästa förklaringen till visst fenomen och bästa metod att förutsäga framtida utfall.
Talar vi alternativ så är teorin den som avfärdar alternativen som ointressanta.
Vega skrev:
Vega skrev:Jag tycker aldrig att man har fått höra vetenskapliga teorier, till en vetenskaplig teori så behöver man presentera alternativ, tycker jag. Antagligen är sanningen för farlig.

Hm, "bästa" låter svävande och oprecist? Bäst för vem?
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 10 nov 2025 23:35

Algotezza skrev:
Hubert skrev:I (natur)vetenskapliga sammanhang är en teori detsamma som den bästa förklaringen till visst fenomen och bästa metod att förutsäga framtida utfall.
Vega skrev:Men ERS har nog rätt, för antagligen så presenterar man teorin, utan att säga att det är en teori, makes sense.

Mest troligt sanna?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 11 nov 2025 00:38

Anders skrev:
Algotezza skrev:

Mest troligt sanna?

En teori grundad på empiri kanske inte kan bevisas vara sann eller falsk. Men experiment och erfarenhet visar att knuffar vi strykjärnet av strykbrädan så faller det i golvet. Sannolikheten är så pass god att det säkert tas för ett "bevis". Fönsterputsare på höga byggnader kan inte bevisa att repen de använder är helt säkra, men de antas vara så säkra att de vågar sina liv på att deras utrustning, metoder och skicklighet är tillräckligt säkra. Empiri behöver inte vara några lösliga antaganden om verklighetens sätt att fungera. Man kan säkert utveckla induktionsproblemet på bättre på ett mer klargörande sätt. Vi kan inte alltid visa att framtiden kommer att bete sig som vi är vana, men vi agerar som den gör det.
Moderator

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 11 nov 2025 08:50

Och så korrigerar vi senare om det inte visar sig stämma (falisfierar)

(natur) i Huberts topp på kommentarspyramiden från drönarperspektiv är intressant. Det blir tuffare så fort människor är inblandade.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Återgå till "Filosofi"