Rising skrev:Varifrån kommer då de tolv laxarna? Jag fattar inte ditt exempel. Vem är det som ger mig tolv papp i ditt exempel, och varför skulle han inte betala någon annan än mig för att utföra jobbet?
...Och jag undrar dessutom över din definition av heder. Jag själv går på definitionen att det har att göra med ens anseende och sociala status tillsammans med ens stolthet och samvete.
Historiskt brukar exempelvis bödlar och luder anses ha hederlösa arbeten. Inte för att de skulle skada sina medmänniskor, utan för att de tar ett jobb som många andra vägrar utföra pga sin heder. I bödelns fall är det exakt så som jag redogjort för: Jobbet skall utföras av någon, är det inte bra om jobbet utförs av någon som kan utföra det utan att själv må illa och som inte kommer missbruka sin ställning?
Jag har inget emot att du kanske inte vill sälja din kropp på gatan, vi har alla olika trösklar, det jag däremot tycker är sjukt är att du med ditt hedersbegrepp skuldbelägger bödeln (=mig). En lämplig bödel som tar ett jobb som kunde ha gått till någon stackare som skulle ha mått illa av att utföra avrättningar; honom spottar du alltså på; medan jag tycker att han är något av en hjälte.
Yeah, ju mer jag tänker på det, desto bättre tycker jag om de som tar sig an hederlösa uppgifter, och ju sämre tycker jag om er som principiellt låter bli.
Ok, ok, säg att vi kör på din linje. Om inte du gör det kommer någon annan att göra det, troligen på ett värre sätt. Är det då INTE hedervärt att ta en vidrig uppgift för att minska nåns lidande? En handling i sig är inte hedervärd eller icke hedervärd utan hänsyn till motiv och utförande. Som någon klok sa innan mig, "Det är tanken som räknas.". Alltså anser jag inte din heder ifrågasatt om du gör en "mercykill".
Du skriver:
"Jag själv går på definitionen att det har att göra med ens anseende och sociala status tillsammans med ens stolthet och samvete."
Anseende och sociala status kanske påverkar andras syn på min heder, men inte min faktiska, sanna heder. Detta eftersom ens anseende påverkas mycket av rykten som inte är sanna. Om andra får veta om ditt våldtagande utan att veta bakgrunden (att det var en mercykill) så kommer din heder att sjunka i deras ögon. Men denna heder är inte din "sanna" heder, utan bara ett falskt rykte. För om de skulle få veta sanningen skulle de inte längre se ner på dig. Det är i din stolthet och ditt samvete som din riktiga heder kan sättas på prov. Om du nu utför dådet utav medlidande anser jag inte din heder ifrågasatt eftersom du inte påverkar din stolthet eller ditt samvete negativt. Du vet att du har gjort en god gärning, trots att uppgiften var vidrig.
Så, om du verkligen ska svara på Kadmos fråga, imo, så måste det vara nått som du kommer få dåligt samvete över, nått du inte kan vara stolt över. Du måste ändra status quo till det sämre. Jag menar, du kan ju knappast kalla en god gärning för icke hedervärd?
Så för att verkligen sätta din heder på prov frågar jag dig, hur mycket skulle du ta för att
"Använda en häftpistol mot en oskyldig familjefars ögonglober, tunga, fotsulor och könsorgan?" Dessutom under vetskapen att denna familjefar, om du inte gör det, kommer att förbli orörd och att ingen någonsin kommer att få veta att det var du som gjorde det. Det sista är för att undvika rädslan att åka dit som inte har med heder att göra.