Guds tjänare skrev:tror att när en person skall välja religion så bör han analysera(analysera är kanske inte det bästa ordvalet, men jag väljer det för tillfället), "är detta verkligen logisk".
Efter att personen analyserat klart, kan han välja att tro.
Att direkt tro på en sak utan analys, tolkar jag som att "följa sitt hjärta"
Okej, det går att vara rationell och logisk
inom ramverken för vart och ett av de religiösa världsåskådningarna, men valet att öht
bli religiös (alltså ett val som går
utanför dessa ramverk) har ännu inte kunnat görats med logisk osviklighet. Inte ens i närheten.
Dina två principer ömsesidighet och myndighet är dem bästa jag läst.
Men något man kan påpeka är att man totalt ignorerar kärleken med dessa två principer.
Mmm. Det låter kanske stelt - att låta bli kärleken - men se det istället som så att man låter bli att ovanifrån diktera vilken sorts definition på kärlek som ska vara "godkänd" för en parrelation - för att istället ge varje enskild individ rätt fria ramar att
själv bestämma vad begrepp såsom förälskelse och kärlek ska betyda för just henne.
Alltså; om hon är omyndig så anses hennes förälskelse inte mogen nog att ligga till grund för viktiga beslut - och om en relation inte är ömsesidig så anses den inte vara kärleksfull; men inom dessa ramar så är det upp till var och en att bestämma vad kärlek skall betyda för just dem.
Så; alla övriga föreställningar om kärlek - såsom att man måste vara trogna varandra, eller att man måste skaffa barn med varandra - sådant låter man i naturrätten bli att diktera ovanifrån. Det får vara jätteviktigt för enskilda individer - men lagen låter bli att bestämma det
åt dem.