kärlek och förälskelse

Moderator: Moderatorgruppen

J R Auk

Re: kärlek och förälskelse

Inläggav J R Auk » 21 jun 2007 11:29

Kapad skrev:
Mohini skrev:What is love?

Baby don't hurt me, don't hurt me, no more.

Nejdå. Jag är sådär cyniskt känslolös även i den här frågan. Anledningen till varför vi håller oss (eller försöker hålla oss) till en partner i taget är troligtvis för att det minskar risken för smittspridning och liknande (rent känslomässigt motiverar väl folk det på annat vis, typ "jag skulle inte kunna leva med att han var med någon annan"). Samma sak med varför vi har romantiska relationer överhuvudtaget, det har varit en sorts arbetsfördelning mellan man och kvinna som idag blir mindre och mindre nödvändig, därav separationer och skilsmässor som är som vanligast i landet med troligtvis minst behov av arbetsfördelning inom hemmet, USA.
Utöver det så handlar det väl om det gamla hederliga att sprida sina gener vidare.

Desto mer utvecklade vi blir kommer vi nog att glida ifrån den där biten med fasta relationer och liknande, när vi har pr0n och dildos och liknande för att ersätta mycket av det som relationer ger. Kort sagt, vi får ett mindre och mindre behov av det som kallas kärlek, och kommer därför att avstå för att slippa all vånda när vi kan få alla fördelar som det gav med sig förr på annat vis. Men troligtvis kommer folk fortfarande att bli förälskade titt som tätt och skriva daggvåta noveller om brustna hjärtan, då det verkar vara ett naturligt mänskligt beteende.

Eh vi får mindre och mindre behov av det som kallas sex och begär och kan lämna plats för kärleken.

Fan va banala alla är.

Vad kallar du kärlek? Jag vet ingen som kallar det du kallar att andra kallar kärlek för kärlek. Då måste man ju säga till liksom och ingen står utan övertygelse efter jag har farit fram ;)
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Sisnera

Inläggav Sisnera » 21 jun 2007 11:44

J R Auk skrev:
Sisnera skrev:Min versjon av kjærlighet/forelskelser
http://natsecorma.net/sisnera/

Også skal det i samme stund nevnes at jeg mener:
Først når man har elsket kan man Hate.

Du är säker att det inte är först när man har hatat som man kan älska?

Inte för att jag tror på hat och kärlek som dikotomier. Men jag undrar varför du väljer att se hat som beroende av kärlek?

Maktlöshet är vad hat är. Inget annat.

Også en måte å se det på. Men for å kunne hate, må noen ha gjort noe du missliker sterkt.

Men du bryr deg ikke så veldig mye om at naboen sin katt døde, vis du ikke kjenner naboen. Men vis din egen katt dør, blir du lei deg, vis noen da i tilleg dreper denne katten blir du kjempe lei deg, kanskje sint.

Jo gladere du er i noe jo sintere blir du for at  det sjer noe vont/trist/feil med den gjenstanden/personen. Jeg mener at først når du elsker gjenstanden/personen kan du gå så langt som å hate det/den som skadet gjennstanden/personen.
Hva er vitsen med fristelse, vis du ikke lar deg friste?

Er Norsk

Användarvisningsbild
Kapad

Inläggav Kapad » 21 jun 2007 14:33

J R Auk skrev:
Vad kallar du kärlek?

Kärlek = tycka om någon/något starkt. Jag älskar min dator, t.ex. Det är ett sätt att uttrycka att man gillar något väldigt mycket. Likgiltig - tycka om - älska. Ungefär så. Det behöver inte vara mer komplicerat än så. Det är bara ord, som i sin tur beskriver en intensitet i värderingen. Hata - ogilla - likgiltig - tycka om - älska. Någonstans där mittimellan rör sig allting som kretsar kring mig själv och mitt liv.

J R Auk

Inläggav J R Auk » 21 jun 2007 14:43

Du har aldrig funderat kring varför vissa påstår att kärlek är en kraft, varför det skapats religion kring detta begrepp?

Varför vissa menar att man kan lösa problem med kärlek?

Vad menar dom då? Det kan ju knappast vara ett gillande dom menar.

Eller är det kanske det populära, bara att gilla läget, som menas?
Minitaoism. Minotaurism? Den som drar lasset som andra lastar?
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Användarvisningsbild
Kapad

Inläggav Kapad » 21 jun 2007 15:09

JR Auk: Det jag gör är att jag bryter ner ord som populariserats och urvattnats på innebörd. Det är tror jag det enda sättet ordet kan få tillbaka sin mening, gå ner till botten för att komma upp igen. När folk idag använder sig av ordet kärlek så är det väldigt lättvindigt. Då blir min respons: "då kör vi på det", och fortsätter i samma riktning tills vi inte kommer längre. När vi inte kommer längre kanske ordet kan återbygga sin betydelse igen, om inte så skapar vi kanske ett nytt. Kärlek för mig betyder inget idag, därav använder jag det mest för att beskriva ett starkt gillande av någon/något, slentrianmässigt nästan.

J R Auk

Inläggav J R Auk » 21 jun 2007 16:45

Med all respekt från min sida då. Jag bryr mig inte om vad vi sätter upp för beskådan, bara vi skådar det som det bör ses :)

Herr Pet

Inläggav Herr Pet » 11 aug 2007 10:04

Jag tror att det är viktigt att skilja på förälskelse och kärlek/att älska någon. Förälskelse skulle jag vilja beskriva som ett sjukdomstillstånd, (om än ett relativt positivt sådant) där man i första hand "ser" sig själv i någon annan. Medan kärleken är något som man bör känna/uppleva mer eller mindre hela tiden, som snarare handlar om att verkligen "se" andra människor, fast på olika sätt.

En mycket bra bok kring ämnet är den tyska filosofen Erich Fromms bok Kärlekens konst, där kan man till exempel läsa om hans syn på kärleken mellan man och kvinna, kärleken till föräldrar/barn och om kärleken till Gud. Han skiljer alltså på olika "sorters" kärlek, vilket jag tycker är ett vettigt sätt att se det på.

Någon annan som läst den?
Vänliga hälsningar,
Herr Pet

Användarvisningsbild
Fromm

Inläggav Fromm » 26 aug 2007 08:36

Herr Pet skrev:En mycket bra bok kring ämnet är den tyska filosofen Erich Fromms bok Kärlekens konst,
där kan man till exempel läsa om hans syn på kärleken mellan man och kvinna,
kärleken till föräldrar/barn och om kärleken till Gud.
Han skiljer alltså på olika "sorters" kärlek, vilket jag tycker är ett vettigt sätt att se det på.

Någon annan som läst den?

Länge sedan jag läst boken och insåg inte hur bra boken verkligen är. :oops:

Frommen menar att kärlek är en Aktiv affekt inte en Passiv affekt.
Han manar till att förstå sina egna känslor inte passivt förlita sig på andras känslor.

T.ex. Att följa gruppens eller ledarens känslor vilket är mycket vanligt och lätt att göra.
En förutsättning för empati är förmågan att kunna skilja mellan egna känslor och motpartens.

Läs mer om boken här och om orsaken till passiv affekt.
http://en.wikipedia.org/wiki/Emotional_contagion

Här visas på fördelen och nackdelen med Emotional contagion (vi är ett flockdjur)  :wink:
http://www.youtube.com/watch?v=mekj2IJVWs8

Tack för påminnelsen Herr Pet, håller du med i min recension?

Användarvisningsbild
Fromm

Inläggav Fromm » 09 sep 2007 09:32

Tysk testrapport bekräftar det jag sagt tidigare.
Attraktionskraften (känslan) mellan människor har ej förändrats genom tiderna.

Män attraheras främst av utseende.
Kvinnor attraheras främst av makt.

http://www.news.com.au/story/0,23599,22 ... 02,00.html

En repris  
http://www.dailymail.co.uk/pages/live/f ... ge_id=1879

Make no mistake: Om tystlåtna, försiktiga, tillbakadragna, filosofer sågs som extremt attraktiva
och sexiga ibland kvinnor; då hade världen sett helt annorlunda ut idag.

suchanother
Avstängd

Inläggav suchanother » 09 sep 2007 10:21

"Studien" är oseriös, historielös skrivbordsprodukt.
Vad vet vi om vad Neadentahlaren attraherades av?
Dessutom har det funnits matriarkaliska samhällen, gäller fortfarande i dessa "Män attraheras främst av utseende.
Kvinnor attraheras främst av makt" ?
Eller var rollerna ombytta så att kvinnor attraheras främst av utseende och män attraheras främst av makt?

Användarvisningsbild
Fromm

Inläggav Fromm » 09 sep 2007 12:39

suchanother skrev:"Studien" är oseriös, historielös skrivbordsprodukt.
Vad vet vi om vad Neadentahlaren attraherades av?
Dessutom har det funnits matriarkaliska samhällen, gäller fortfarande i dessa "Män attraheras främst av utseende.
Kvinnor attraheras främst av makt" ?
Eller var rollerna ombytta så att kvinnor attraheras främst av utseende och män attraheras främst av makt?

Du bör väl inte såga studien pga. en journalistisk ingress?

Attraktion är en del som styrs av arv, makt och utseende. Som djuren du vet.  :wink:
Miljön styr vilken typ av makt och utseende som är attraktivt.

http://www.laddertheory.com/

Vilka matriarkaliska samhällen tänker du på?

J R Auk

Inläggav J R Auk » 09 sep 2007 13:57

It also covers such topics as why women
sometimes just want to be friends but men always want sex. It is based upon
many years of sociological field testing, and was first conceptualized in
1994 in Exeter, CA by Dallas Lynn with acknowledgements to Jared Whitson for his role in formalizing the theory.

Det är vad jag alltid har anat. Jag är ingen man!

Användarvisningsbild
Fromm

Inläggav Fromm » 09 sep 2007 21:34

J R Auk skrev:
1994 in Exeter, CA by Dallas Lynn with acknowledgements to Jared Whitson for his role in formalizing the theory.

Det finns stunder då jag känner mig som en lesbisk kvinna fångad i en manlig kropp.   :oops:  

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 10 sep 2007 13:16

Fromm skrev:
J R Auk skrev:

Det finns stunder då jag känner mig som en lesbisk kvinna fångad i en manlig kropp.   :oops:  

För det mesta känenr jag mig som ett får i ulvakläder...

A
Algotezza aka Algotezza

diamantfrid
Kontakt:

Inläggav diamantfrid » 01 nov 2007 21:36

miss x skrev:
Mohini skrev:I en bok hittar jag följande definition av förälskelse:

"sexuell personkemi, attraktion och förälskelse har mycket att göra med mystik, hinder, rätt tidpunkt, ensamhetskänslor, oåtkomlighet och detn enkla faktum att lika barn leka bäst"

Shit... var det allt?

Att man har samma syn på relationer kanske? Samma livsfilosofier och ideer om hur man vill att ens gemensamma liv ska se ut?
Att man har ett intellektuellt utbyte av den andre?
Ja, man kanske kan summera det under "lika barn leka bäst". Hmm..

Ensamhetskänslor?
Jag tycker inte att det låter som en bra ide att bli tillsammans med någon av den anledningen.

Det var nog allt ja.

Kärlek kan likställas med lycka. Om du älskar någon så känner du lyckokänslor med den personen. Man kan känna kroppens nöjdhetskänsla. Man behöver varken tycka likadant eller vara likadan. Man bara älskar den personen för den den är. Men ingen person är perfekt, antagligen känner du inte lyckan jämt.

Förälskelse kan ses som stark sexuell kärlek. Ofta vill man då ha någonting mer. Kramar kanske inte räcker. Man behöver här inte heller vara lika varandra även om ett förhållande troligen håller längre. En förälskelse är inte särskillt kontrollerad. Man kan bli det i en person som man innerst inne vet att det inte skulle fungera med.

Eller?
Jag är inte normal
Jag är bara mig själv

Återgå till "Filosofi"