Erik Thurin skrev:Vad fick dig att sluta tro på gud? Minns du någon typ vändpunkt?
Det är en lång historia. Det tog ungefär 10 år från vändpunkten till dess jag slutade tro på en Gud. Vändpunkten skedde i tonåren då jag fick kontakt med myten om Lilith som av en vän beskrevs som "Adams första hustru". Jag försökte hitta henne i min bibel men misslyckades. På denna tid var inte internet lättillgängligt så jag kunde inte verifiera mer om detta just då. Dock sådde detta ett frö i mitt huvud: "Tänk om bibeln är förfalskad av fel tro?". Jag tänkte att iomed att bibeln passerat så många händer så kunde jag inte vara säker på innehållet. Jag bestämde mig då för att ta bibeln med en nypa salt, skapa en direkt relation med Gud och bete mig så godhjärtat jag kunde och hoppas på att detta skulle vara gott nog.
Till saken hör att jag hade en del problem under tonåren och filosofin "dåliga saker händer dåliga människor" var inte positiv för mig. Den tron förvärrade min uppväxt och fick mig att må mycket dåligt för jag skyllde en del otur på mig själv. Att vara godhjärtad löste liksom inte mina problem.
Under åren som kom jag mer och mer på kant med kristna som i min åsikt betedde sig riktigt illa. Rollspelande fördömdes av kristna som inte visste vad det var för något. Än värre var debatten om kvinnliga präster och angreppen mot homosexuella, attacker som jag inte såg som intoleranta och inte alls överensstämmande med de värderingar jag blev upplärd att ha.
Sen hände under en kort period ganska mycket i mitt liv och jag hade inte så mycket tid att fundera. När 9/11 katastrofen kom blev jag orolig för religioner i största allmänhet, både Islam samt den kristna extremismen. I samband med detta gick min far bort vilket fick bägaren att rinna över.
Jag beslutade mig då för att äntligen kolla upp sanningen med Lilith och kom på nätet över information som gjorde att jag började nysta upp kristendomens ursprung. Det gick fort för mig att stöta bort bibeln helt vilket också stötte bort Judendom och Islam.
Sen dess har jag förstått att den egentliga kärnan i västerländsk "gudstro" är dessa tre tre dogmer. Eftersom jag inte ser dem som historiska böcker finns heller ingen anledning att ha en gudstro.
Sen detta har jag fortsatt att sätta mig in i religionerna och funnit att även Jesusgestalten är fördömande, elak, aggressiv och inte alls en källa till gott beteende. Jag har även funnit att alla religionerna har ungefär samma budskap. Detta vetande har rensat alla tvivel.
"Great minds discuss ideas; Average minds discuss events; Small minds discuss people." - Eleanor Roosevelt