JemyM skrev:"Tron" är inget mer än dygden att ignorera sina fem sinnen och sitt rationella tänkande.
Gruppsykologiskt är de rörelserna som utgår från Abraham's Gud färdiga cocktails för att etablera fascism utifrån bibliska passager och det är något vi inte behöver. Dessutom vilseleder dessa organisationer oss från att diskutera det som är viktigt.
Mänskligheten har behov av religioner, men myterna byggda efter Abraham's Gud gör oss inget gott.
1an ^ var intressant. Dock så får jag känslan av att du inte vet vad det egentligen innebär. Ditt påstående är ett resultat av betraktande, observation, dvs distans. Dvs du vet inte av egen erfarenhet, du har aldrig känt det, dvs du vet egentligen inte vad du pratar om. Du tror, helt enkelt - hehe.
2^. Rörelserna som stödjer sig på någon slags traditionell tro är färdiga cocktails, och just därför något överflödigt. Kanske är det fö just detta faktum som skulle göra det du kallar vilseledandet från att diskutera det som är viktigt. Den förra ger den senare, liksom. Har ingen kommentar till denna än att jag ville sätta egna ord på den. Det innebar en lärdom för mig, även om jag inte helt vill ställa mig bakom åsikten. Det leder till följande:
3^. Religioner har sina system till fostran. Levnadsregler baserade på ungefär ingenting rent vetenskapligt sett. Även om de kan vara trevliga. Min fråga är, vad skiljer religioners syn på livet från exempelvis dina egna föräldrars? Detta, som vi kallar kultur är slående likt religion, även om det bara handlar om oskrivna regler istället för de benämnda inom de systematiserade världsåskådningarna. Vad hade dina föräldrar för riktlinjer, för grund att stå på när de uppfostrade dig? Eller någon annans, för den delen. Och, vad gör detta förhållningssätt mer godtagbart än, eller ens frånskiljt från, religionernas?