Sadomasochism

Moderator: Moderatorgruppen

ingenspeciell

Inläggav ingenspeciell » 17 mar 2008 19:04

Oavsett hur man definierar dominant, finns det ingen statistik som stödjer ditt antagande. Män föredrar något oftare att vara undergivna än dominanta, men kvinnor föredrar det nästan alltid. I de fall där kvinnor identifierar sig som dominanta så syftar de vanligtvis på att vara "socialt dominanta", dvs det har ingenting med sex att göra. Utan det innebär helt enkelt att de vill bli uppassade, bortskämda och dylikt. Och det var ju sex vi talade om, så när jag pratar om dominans så menar jag förstås att uppleva utförandet av makt - som sådan - som sexuellt upphetsande. Dit räknas såklart inte att lyda om mannen ber en att binda fast eller piska honom. Tjejen kanske gillar det, men oftast är det primärt för att hon tillfredsställer, inte för att hon dominerar.
Därmed inte sagt att det inte existerar tjejer som tänder sexuellt på själva grejen att dominera, men det är sällsynt.

Ok, sedan är det ju fråga om tycke och smak huruvida man likställer "att binda och piska någon" som en dominerande person/ eller en person som är i behov av någon slags ytlig skenkontroll. Själv tycker jag att män och kvinnor kontrollerar på olika sätt, men jag kan tänka mig att "även" kvinnor kan gilla att känna kontroll över män i primitivare former såsom inom sadistiskt sexualitet. Dom där undersökningarnas resultat som du hänvisar till tycker jag låter bekant, men frågan är hur och av vem dom är gjorda. Skulle vara intressant att se hur någon av dom gick till.

edit "även"

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 17 mar 2008 19:13

Själv har jag så skruvad syn på det att jag upplever att det egentligen är den undergivne som har kontrollen, genom att denne har satt upp gränserna. Inte för att jag vet, men är det inte vanligtvis så, Makterna? Jag har svårt att tänka mig att det finns speciellt många relationer av den här karaktären där rött inte förekommer, eller...?

Makterna

Inläggav Makterna » 17 mar 2008 21:49

ingenspeciell skrev:
Oavsett hur man definierar dominant, finns det ingen statistik som stödjer ditt antagande. Män föredrar något oftare att vara undergivna än dominanta, men kvinnor föredrar det nästan alltid. I de fall där kvinnor identifierar sig som dominanta så syftar de vanligtvis på att vara "socialt dominanta", dvs det har ingenting med sex att göra. Utan det innebär helt enkelt att de vill bli uppassade, bortskämda och dylikt. Och det var ju sex vi talade om, så när jag pratar om dominans så menar jag förstås att uppleva utförandet av makt - som sådan - som sexuellt upphetsande. Dit räknas såklart inte att lyda om mannen ber en att binda fast eller piska honom. Tjejen kanske gillar det, men oftast är det primärt för att hon tillfredsställer, inte för att hon dominerar.
Därmed inte sagt att det inte existerar tjejer som tänder sexuellt på själva grejen att dominera, men det är sällsynt.

Ok, sedan är det ju fråga om tycke och smak huruvida man likställer "att binda och piska någon" som en dominerande person/ eller en person som är i behov av någon slags ytlig skenkontroll.

Vad är det alternativa synsättet på definitionen av att ha en sexuell fetisch för maktutbyte, menar du? Sen så var ju inte "att binda och piska någon" min definition av dominans, vilket du fick det att låta som.

Själv tycker jag att män och kvinnor kontrollerar på olika sätt,

Kanske det, fast det är en separat diskussion.

Makterna

Inläggav Makterna » 17 mar 2008 22:08

Skogsälvan skrev:Själv har jag så skruvad syn på det att jag upplever att det egentligen är den undergivne som har kontrollen, genom att denne har satt upp gränserna. Inte för att jag vet, men är det inte vanligtvis så, Makterna? Jag har svårt att tänka mig att det finns speciellt många relationer av den här karaktären där rött inte förekommer, eller...?

Javisst kan man uttrycka det så. Även i de fall där man inte avtalat om säkerhetsord så finns det ju i praktiken ändå vissa gränser. Så det kanske lönar sig bättre att förlika sig med den där så kallade "ytliga skenkontrollen" än att försöka jaga den påstått mer "äkta" dominansen. Det primära syftet att utöva BDSM är ju trots allt inte dominansen, utan det primära är sexuell njutning för båda, med anspelningen på dominans, som det effektiva medlet att nå dit.

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 17 mar 2008 22:18

Japp, maktförskjutning i olika grad. Som jag uppfattar det är det primära att nå alla sina känslor som undergiven och ta en tripp till subspace. Den dominate fyller mest funktionen av konduktör och lokförare.

Makterna

Inläggav Makterna » 17 mar 2008 22:41

Skogsälvan skrev:Japp, maktförskjutning i olika grad. Som jag uppfattar det är det primära att nå alla sina känslor som undergiven och ta en tripp till subspace. Den dominate fyller mest funktionen av konduktör och lokförare.

I vissa fall kan det vara så att det mest effektiva sättet att uppnå subspace och annat välbefinnande som undergiven, att faktiskt ge den dominante rätten att utdela t.ex. straff och annat som är mot den undergivnes vilja. Även om ett sådant straff skulle vara överlag obehagligt, och inte alls njutbart, skulle rätten att bestraffa, medföra att en situation skapades, som i sin tur ökade den undergivnas välbefinnande, på lång sikt.
(Och omvänt, så är det såklart inte självklart att alla dominansrelationer per automatik är givande för den undergivna)

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 17 mar 2008 22:46

Njutbart och njutbart... frågade jn om det också när smärta blir njutning. Inom psykologin tvistar de lärde om känslor ens existerar och man pratar om arousal. Jag är iaf övertygad om att lekar som detta mest utspelar sig på en psykisk och inte fysisk nivå.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 18 mar 2008 07:53

Skogsälvan skrev:Njutbart och njutbart... frågade jn om det också när smärta blir njutning. Inom psykologin tvistar de lärde om känslor ens existerar och man pratar om arousal. Jag är iaf övertygad om att lekar som detta mest utspelar sig på en psykisk och inte fysisk nivå.

Smärta kan bli njutning, yes, men kan lidande bli njutning?

Vilken skillnad, anser du/ni, att det finns mellan smärta och lidande, i detta o a sammanhang?

undrar Algotezza
Algotezza aka Algotezza

ingenspeciell

Inläggav ingenspeciell » 18 mar 2008 10:05

Vad är det alternativa synsättet på definitionen av att ha en sexuell fetisch för maktutbyte, menar du? Sen så var ju inte "att binda och piska någon" min definition av dominans, vilket du fick det att låta som.

Jo, om man utför ett experiment där den ene parten är försvarslös och den andre tar kontroll genom att åsamka fysisk skada, så har man ju uppnått någon form av dominans, och den formen av dominans låter ju onekligen mer manlig(den ledande) och kvinnlig(den utsatta). Men för att hitta en alternativ form så kanske man måste sätta ett D framför SM? Det är därför jag tänker att kvinnan är lika dominant som mannen, men kanske inte när det gäller att tillfoga skada, så just inom det sexuella med sadistiska tendenser som huvuddrag så tror jag också att mannen ofta är den ledande, och det är ju det saken gäller här. Men för mig själv, så har jag svårt att se äkta dominans i att mestadels enbart tillfoga skada, för i det fallet så blir härskaren(ofta mannen) till stor del endast en marionett och det är egentligen mest den undergivne(ofta kvinnan) som själv sätter reglerna om huruvida hon kommer att påverkas eller ej. För mig är påverkan psykisk, dominans är således också psykisk men att man kan tvinga fram ett visst mått av psykisk påverkan genom att åsamka skada tror jag, men den är inte särskilt äkta om du frågar mig. Det blir mest 1+1=2, och därför anser jag att det är en högst primitiv form av sexualitet(eller terapiform som vissa här uttrycker det som) som blir mer inriktad på direkt orsaksverkan utan att förstå helheten. Typiskt manligt kontra kvinnligt, en brist på förståelse av det andra könet som leder till utnyttjan, agg, fascination och som kanske kunde lösas på ett mycket bättre sätt än denna ständiga rundgång.

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 18 mar 2008 10:21

Algotezza skrev:
Skogsälvan skrev:Njutbart och njutbart... frågade jn om det också när smärta blir njutning. Inom psykologin tvistar de lärde om känslor ens existerar och man pratar om arousal. Jag är iaf övertygad om att lekar som detta mest utspelar sig på en psykisk och inte fysisk nivå.

Vilken skillnad, anser du/ni, att det finns mellan smärta och lidande, i detta o a sammanhang?

undrar Algotezza

Jag bara spekulerar, kan inte ge dig faktiska svar. Men ja, jag tror att lidande kan vara en njutning för en del, och för andra föreligger njutningen i när lidandet upphör.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 18 mar 2008 10:26

Skogsälvan skrev:
Algotezza skrev:

undrar Algotezza

Jag bara spekulerar, kan inte ge dig faktiska svar. Men ja, jag tror att lidande kan vara en njutning för en del, och för andra föreligger njutningen i när lidandet upphör.

Jag har läst någonstans att "lidande är att vara beroende av smärta" - men jag vet inte...

MVH

Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 18 mar 2008 17:55

Algotezza skrev:
Skogsälvan skrev:
Algotezza skrev:

undrar Algotezza

Jag har läst någonstans att "lidande är att vara beroende av smärta" - men jag vet inte...

MVH

Algotezza

Lidande har väl inget med det här att göra. Smärtan åstadkommer väl förhoppningsvis motsatsen till lidande, njutning?

Att det skulle vara sällsynt med kvinnor som gillar att dominera, stämmer verkligen det?? Tror jag inte. Kanske är svårare att våga släppa fram, det finns väl kvar nån bild av att tjejer skall vara mer tillbakadragna, typ.

Men det är ju rätt bra spännvidd i det här området.

Allt från att vara nån slags slavhandlare i läder, kedjor och piskor och gorma och ha sig, till att ha partnen fastbunden i sängen och reta upp den till orgasmens rand, för att sluta precis innan. Men det senare kanske inte är direkt S&M.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Jonathan Haidt - A righteous mind
Juli 2026

Makterna

Inläggav Makterna » 19 mar 2008 00:26

Det heter BDSM just eftersom det inkluderar olika liknande sysslor. Det stämmer att det för vissa är en psykisk grej, medan det för andra (s.k. "painsluts") kan vara en fysisk. Att primärt vara ute efter smärtan, och den endorfinkick den ger, är väl vid en jämförelse mindre vanligt, kanske speciellt nuförtiden när droger är såpass lätt att få tag i. Morfin/heroin ger ju exakt samma effekt fast starkare, och utan att man behöver riskera blåmärken och annat för att uppnå det.

Makterna

Inläggav Makterna » 19 mar 2008 00:36

Att det skulle vara sällsynt med kvinnor som gillar att dominera, stämmer verkligen det?? Tror jag inte.

Ja, man tänker ju så spontant. Men om man analyserar verkligheten så ser man en extremt entydig bild, som växer sig starkare ju längre man tittar. Självklart är det ett påstående som viftas bort lätt, inte minst av respekt till alla kvinnor som identifierar sig eller vill identifiera sig som potentiellt dominanta, men som inte hunnit prova riktigt ännu om denna etikett verkligen skulle passa dem.

Kanske är svårare att våga släppa fram, det finns väl kvar nån bild av att tjejer skall vara mer tillbakadragna, typ.

Klyscha! För varje norm finns det en antinorm. På 1800-talet när kristendomen var stark, så uppstod exempelvis satanismen, som en spegelbild av allt vad kristendomen var. Så självklart existerar det kvinnor som vill vara som män. Har du aldrig hört talas om butch-flator? Kvinnor som snusar, rakar håret, etc. Men är dessa kvinnor, som tydligen vill härma män så exakt, dominanta? En snabbtitt på t.ex www.qx.se ger en entydig bild. Så gott som alla identifierar sig som undergivna, eller iallafall i betydligt större utsträckning än vad biologiska män gör.

Allt från att vara nån slags slavhandlare i läder, kedjor och piskor och gorma och ha sig, till att ha partnen fastbunden i sängen och reta upp den till orgasmens rand, för att sluta precis innan. Men det senare kanske inte är direkt S&M.

Orgasm denial kan väl räknas till BDSM? Att det sen kanske inte är så givande för ena parten är en annan sak.

Makterna

Inläggav Makterna » 19 mar 2008 01:06

ingenspeciell skrev:

Jo, om man utför ett experiment där den ene parten är försvarslös och den andre tar kontroll genom att åsamka fysisk skada, så har man ju uppnått någon form av dominans, och den formen av dominans låter ju onekligen mer manlig(den ledande) och kvinnlig(den utsatta). Men för att hitta en alternativ form så kanske man måste sätta ett D framför SM? Det är därför jag tänker att kvinnan är lika dominant som mannen, men kanske inte när det gäller att tillfoga skada, så just inom det sexuella med sadistiska tendenser som huvuddrag så tror jag också att mannen ofta är den ledande, och det är ju det saken gäller här. Men för mig själv, så har jag svårt att se äkta dominans i att mestadels enbart tillfoga skada, för i det fallet så blir härskaren(ofta mannen) till stor del endast en marionett och det är egentligen mest den undergivne(ofta kvinnan) som själv sätter reglerna om huruvida hon kommer att påverkas eller ej.

Enligt min erfarenhet har du fel. Eftersom kvinnor inte ofta själva tänder sexuellt på att dominera, är det andra krafter än sexualitet som driver dem, de gånger de ändå utför dominanshandlingar. När det inte gäller att tillfredsställa för att vara schysst mot killen eller för att de får betalt, gäller det väl att få utlopp för frustrationer. Därav följer också att de är mer benägna att skada nån fysiskt, än vad manliga dominanta brukar vara.

För mig är påverkan psykisk, dominans är således också psykisk men att man kan tvinga fram ett visst mått av psykisk påverkan genom att åsamka skada tror jag, men den är inte särskilt äkta om du frågar mig.
Det blir mest 1+1=2, och därför anser jag att det är en högst primitiv form av sexualitet

För böveln, försöker du använda matematik för att bevisa att BDSM är primitivt? Javisst är det primitivt, sex är ju primitivt! Om man försöker försköna och intellektualisera sexet till något som inte alls stämmer med hur libidon är funtad, så blir det väldigt dåligt sex!
Vissa saker är primitiva till sin natur, det är bara att inse. Och att låtsas att saker inte är vad de är, utan att önsketänkande, det är ännu mer primitivt.

(eller terapiform som vissa här uttrycker det som)

Om BDSM har en terapeutisk effekt är det ju en fin bonus. Men jag tror inte att det är möjligt att låta detta vara den primära orsaken. Njutning måste vara det primära. Man ska aldrig utöva BDSM (eller nån annan sorts sex heller för den delen) om man inte tänder på det.

som blir mer inriktad på direkt orsaksverkan utan att förstå helheten.

Vilken helhet är det du syftar på?

Typiskt manligt kontra kvinnligt, en brist på förståelse av det andra könet som leder till utnyttjan, agg, fascination och som kanske kunde lösas på ett mycket bättre sätt än denna ständiga rundgång.

Enligt vem? En utomstående betraktare som gör den dramaturgiska tolkningen "men de skadar ju varann, detta kan aldrig vara bra"? Visst finns det ohälsosamma BDSM-relationer, men om du påstår att all BDSM är ohälsosam så är du lika okunnig och fördomsfull som de nazister som säger att homosexualitet är sjukt.
Berätta för mig hur sex kan "lösas på ett bättre sätt" än att man helt enkelt gör det som man känner för och tänder på!

Återgå till "Psykologi"