kaktus skrev:Tänk att vi har hamnat i den här diskussionen.
Menar du att det är underligt på något sätt? Är rädd att jag inte förstår vad du menar.
kaktus skrev:Jag lyssnade på Zappa för ngn månad sedan för omväxlings skull och blev mkt förvånad över att han tolkade en finsk tango,om jag inte tar fel.
Vet inte om man ska säga att han "tolkar" en finsk tango, snarare så använder han olika stilar som färger med vilka han sedan målar sina motiv. Föreställ dig hans konstnärsskap på det planet så är du ganska nära vad han sysslade med. Studerade Zappa i detalj som tonåring, och en massa andra råvassa gitarrister.
kaktus skrev:Utbdet är så enormt,så just nu har jag valt att lyssna på flera verk av en dansk tonsättare,så när man ska gå in och studera detaljer i ett verk det kräver mkt koncentration så man orkar inte med så mkt annat.
Den enda samtida tonsättare som jag har en gnutta respekt för är John Zorn, lyssnat på honom?
kaktus skrev:Jag gillar improvisation och sånt, jazz är också konstmusik(Stackars författare).
Vet inte om man bör tala om genrer på så sätt. Konst finns inom alla genrer och stilar. Det är inte formen som är konsten, utan innehållet. Finns en djävla massa urusel jazz också, och likaså en massa klassisk musik som inget annat är än rena sömnpiller av pretentiöst babbel.
kaktus skrev:Jag minns när jag och min väninna sedan 30 år skulle bada,så uttalade hon:"Du hade alltid så lätt för dig i skolan,du är ett sånt ljushuvud" och jag svarade:
"Jag minns när vi skulle tävla om vem som sprang snabbast,då vann du alltid med stor marginal och det blev du som tog SM guld och du har så många fina fina priser i bokhyllan,som inte jag har"
IQ mäter bara en del av intelligensen och tar inte hänsyn till alla begåvningsfaktorer. Jag har inte studerat kognitiv psykologi.
Min vän som är bildmålare säger att först så målar man och sedan så måste man rengöra penslar och atelj´e, alltså alla måste göra det praktiska också, för att ha en struktur och ordning. Man använder sin motorik när man skriver på datorn.
Det är bra att du har ngt annat att koncentrera dig på A, jag tänker att det där med droger är ingen "livsstilssjukdom".
Hjärnan kan man väl gymnastisera med korsord.
MVH:Kaktus
Det verkar viktigt för dig med utmärkelser, andras beröm, och liknande. Givetvis antar jag bara detta, vet ju inget om dig. Jag är dock mer intresserad av vad du anser om dig själv och dina kompositioner än vad andra anser om dem. Mest intresserad är jag förstås att själv få bilda mig en uppfattning. Tror inte du har en riktig uppfattning om nivån på mina tonsättarfärdigheter. Grejen är att jag av principskäl inte öder tid på att göra ordentliga orkesterarr eller kompositioner då jag menar det vara en borgerlig musikform, och genererar mest dåliga effekter. Jag menar istället att musik skall vara en umgängesform, och något fullt levande (som ingen kan göra ägaranspråk på). Har inte mycket till övers för "produkter". Kan man kalla det jag talar om för ett slags "andlig" musik?
Men ska jag vara helt ärlig så hade jag gärna, nån gång i framtiden, satt mig ned och komponerat för en stråkkvartett (som är min favoritsättning att komponera för).
Är förvisso djävligt off-topic nu, men du vill ju inte surra med mig vid sidan av som jag förstår det.