Aktivera den logiska delen av hjärnan

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 28 jun 2008 00:57

kaktus skrev:Tänk att vi har hamnat i den här diskussionen.

Menar du att det är underligt på något sätt? Är rädd att jag inte förstår vad du menar.

kaktus skrev:Jag lyssnade på Zappa för ngn månad sedan för omväxlings skull och blev mkt förvånad över att han tolkade en finsk tango,om jag inte tar fel.

Vet inte om man ska säga att han "tolkar" en finsk tango, snarare så använder han olika stilar som färger med vilka han sedan målar sina motiv. Föreställ dig hans konstnärsskap på det planet så är du ganska nära vad han sysslade med. Studerade Zappa i detalj som tonåring, och en massa andra råvassa gitarrister.

kaktus skrev:Utbdet är så enormt,så just nu har jag valt att lyssna på flera verk av en dansk tonsättare,så när man ska gå in och studera detaljer i ett verk det kräver mkt koncentration så man orkar inte med så mkt annat.

Den enda samtida tonsättare som jag har en gnutta respekt för är John Zorn, lyssnat på honom?

kaktus skrev:Jag gillar improvisation och sånt, jazz är också konstmusik(Stackars författare).

Vet inte om man bör tala om genrer på så sätt. Konst finns inom alla genrer och stilar. Det är inte formen som är konsten, utan innehållet. Finns en djävla massa urusel jazz också, och likaså en massa klassisk musik som inget annat är än rena sömnpiller av pretentiöst babbel.

kaktus skrev:Jag minns när jag och min väninna sedan 30 år skulle bada,så uttalade hon:"Du hade alltid så lätt för dig i skolan,du är ett sånt ljushuvud" och jag svarade:
"Jag minns när vi skulle tävla om vem som sprang snabbast,då vann du alltid med stor marginal och det blev du som tog SM guld och du har så många fina fina priser i bokhyllan,som inte jag har"
IQ mäter bara en del av intelligensen och tar inte hänsyn till alla begåvningsfaktorer. Jag har inte studerat kognitiv psykologi.
Min vän som är bildmålare säger att först så målar man och sedan så måste man rengöra penslar och atelj´e, alltså alla måste göra det praktiska också,  för att ha en struktur och ordning. Man använder sin motorik när man skriver på datorn.
Det är bra att du har ngt annat att koncentrera dig på A, jag tänker att det där med droger är ingen "livsstilssjukdom".

Hjärnan kan man väl gymnastisera med korsord.

MVH:Kaktus

Det verkar viktigt för dig med utmärkelser, andras beröm, och liknande. Givetvis antar jag bara detta, vet ju inget om dig. Jag är dock mer intresserad av vad du anser om dig själv och dina kompositioner än vad andra anser om dem. Mest intresserad är jag förstås att själv få bilda mig en uppfattning. Tror inte du har en riktig uppfattning om nivån på mina tonsättarfärdigheter. Grejen är att jag av principskäl inte öder tid på att göra ordentliga orkesterarr eller kompositioner då jag menar det vara en borgerlig musikform, och genererar mest dåliga effekter. Jag menar istället att musik skall vara en umgängesform, och något fullt levande (som ingen kan göra ägaranspråk på). Har inte mycket till övers för "produkter". Kan man kalla det jag talar om för ett slags "andlig" musik?

Men ska jag vara helt ärlig så hade jag gärna, nån gång i framtiden, satt mig ned och komponerat för en stråkkvartett (som är min favoritsättning att komponera för).

Är förvisso djävligt off-topic nu, men du vill ju inte surra med mig vid sidan av som jag förstår det.
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"

kaktus

Inläggav kaktus » 28 jun 2008 14:54

Du har åtminstone en mening om allt, det är så svårt att diskutera musiksmak, den ene gillar Alfv`en och den andre gör det inte. Det finns bra och dålig jazz, inom klassicismen så existerade i stort sett inte improvisation , som inom jazzen.
Jag menar tråden handlade om det här testet
Det är så mkt variation inom konstmusik. Skulle en bildmålare måla allt i samma färg, så skulle det vara det samma som att säga att tonsättare bara använder fioler.
Jag bryr mig inte så mkt om utmärkelser av olika slag, men när man har lagt ned mkt arbete på ngt, så ser jag det som en belöning. Varför ska ngn som idrottar eller skriver inte få ngn belöning, när en industriarbetare har lön.
Jag tänker inte kritisera din musiksmak, eftersom vi är alla individuella och jag är glad för att jag inte är musikkritiker. Du får fråga ngn annan.
Jag har också fått några  nej, innan jag har fått ja av musiker för uppdrag, så är det och därmed basta

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 28 jun 2008 18:02

Jaha, så du gör musik som andra vill höra på. Själv gör jag musik när jag har nåt på hjärtat, och skiter blanka fan i vad andra säger om det, men om nån fattar vad jag vill ha sagt, om man upptäcker att de är med på noterna, då vinner de min respekt. Har svårt att respektera sådana som gör musik mot betalning. Tråkigt att du saknar självrespekt och horar ut ditt själsliv på sånt sätt, skulle jag aldrig själv kunna göra. Industriarbetaren gör långt mycket nyttigare saker, rent generellt, än vad en kompositör gör - som bara är ett slags högfärdigt släkte som vi klarar oss gott utan.

Musiksmak? Vad är det?

kaktus

Inläggav kaktus » 28 jun 2008 18:39

Du är antagligen sur på mig och jag saknar inte självrespekt och jag horar inte ut mitt själsliv. Du har svårt att godta att andra inte är eller gör som du önskar.Ha det fint.

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 28 jun 2008 18:41

Nej, jag var fullt allvarlig. Det är, rent konkret, vad du gör. Hur menar du att det skulle kunna vara annorlunda? Du gör ju musik enligt andras kriterier, annars skulle du ju inte få dina uppdrag, vilket per definition måste vara exakt detsamma som ordalydelsen "att hora ut sitt själsliv", eller? Fast du vet ju att jag "har svårt att godta att andra inte...blah, blah, blah".

kaktus

Inläggav kaktus » 28 jun 2008 19:26

Mina föräldrar var arbetare och jag sitter inte och stickar direkt. Mamma gick upp kl 05.00 varje morgon och hämtade mig sent på dagis efter att ha städat hela dagen. Jag har nog inga mostrar, fastrar, farbröder, morbröder som har gått på universitetet. Själv så har jag gått några enstaka kurser i tyska och har eksamen från Goethe Institutet och sedan så har jag inte många  pianolektioner och så har jag studerat lite komposition. Jag menar att ingenting i livet är gratis, ingenting är bara kul. En bildmålare har kanske målat i 20 år innan den här människan får konstnärslön. Jag måste själv skicka runt noter till olika musiker för att få tag i ngn som hjälper mig spela upp det jag skriver, ingen hjälper mig med detta.
Jag läste en biografi om Helene Schjerfbeck, som höll ett par utställningar, första gången fick hon bra kritik och andra gången fick hon dålig kritik av en journalist, hon blev väldigt missmodig för det här och menade att hon har målat dag och natt,kläderna är trasiga och hennes lön är så usel så hon hade inte råd att köpa nya kläder,så hon tyckte att journalisten kan göra det bättre själv.Jag tycker inte om att ge ngn dålig kritik, därför att den andre kan bli mkt missmodig och det är inte bra, därför kritiserar jag inte. Däremot ställer jag krav, skulle bara fattas med tanke på att musiker ska ha betalt också.
Jag får ont i öronen av punk.Jag menar att kultur inte bara ska vara gratis, ja då ska inga musiker,kostymörer eller scenografer ha betalt,därför att det är  bara en "hobbyverksamhet".Det ska visst inte kosta ngt att gå in på ngn konsert,produktionen av kulturen ska visst vara gratis,tyget till kostynerna ska inte heller kosta ngt.Instrument kan väl också vara gratis och bläck till notena :) ,kulturministern.
 Ja och så har jag många tusen kubik med ved att ta mig av också.

Användarvisningsbild
Krilles

Inläggav Krilles » 28 jun 2008 23:19

Elva skrev:
Krilles skrev:Elva du borde eventuellt kunna kom in i Mensa om du är intresserad ;)

Jag har aldrig riktigt förstått vad man gör i föreningen, men det skulle vara kul att göra testet i alla fall. Är du medlem?

Jorå, har ett IQ på runt 147 enligt preliminära tester,
undergår också begåvningsutredning hos psykolog ;)

Användarvisningsbild
Krilles

Inläggav Krilles » 28 jun 2008 23:22

kaktus skrev:Han svarade att vad hjälper det att vara ett geni om människan är psykopat och han har rätt.

Här kommer den fördomen igen att IQ korrelerar med psykopati vilket ja inte hittat en enda studie som bygger upp detta påstående..

Psykisk och Fysisk hälsa korrelerar starkt med IQ, har jag däremot hittat.

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 28 jun 2008 23:36

kaktus skrev:Mina föräldrar var arbetare och jag sitter inte och stickar direkt. Mamma gick upp kl 05.00 varje morgon och hämtade mig sent på dagis efter att ha städat hela dagen. Jag har nog inga mostrar, fastrar, farbröder, morbröder som har gått på universitetet. Själv så har jag gått några enstaka kurser i tyska och har eksamen från Goethe Institutet och sedan så har jag inte många  pianolektioner och så har jag studerat lite komposition. Jag menar att ingenting i livet är gratis, ingenting är bara kul. En bildmålare har kanske målat i 20 år innan den här människan får konstnärslön. Jag måste själv skicka runt noter till olika musiker för att få tag i ngn som hjälper mig spela upp det jag skriver, ingen hjälper mig med detta.
Jag läste en biografi om Helene Schjerfbeck, som höll ett par utställningar, första gången fick hon bra kritik och andra gången fick hon dålig kritik av en journalist, hon blev väldigt missmodig för det här och menade att hon har målat dag och natt,kläderna är trasiga och hennes lön är så usel så hon hade inte råd att köpa nya kläder,så hon tyckte att journalisten kan göra det bättre själv.Jag tycker inte om att ge ngn dålig kritik, därför att den andre kan bli mkt missmodig och det är inte bra, därför kritiserar jag inte. Däremot ställer jag krav, skulle bara fattas med tanke på att musiker ska ha betalt också.
Jag får ont i öronen av punk.Jag menar att kultur inte bara ska vara gratis, ja då ska inga musiker,kostymörer eller scenografer ha betalt,därför att det är  bara en "hobbyverksamhet".Det ska visst inte kosta ngt att gå in på ngn konsert,produktionen av kulturen ska visst vara gratis,tyget till kostynerna ska inte heller kosta ngt.Instrument kan väl också vara gratis och bläck till notena :) ,kulturministern.
 Ja och så har jag många tusen kubik med ved att ta mig av också.

Fan vad less jag blir, kliv ner från dina höga hästar. Du vågar ju inte ens visa upp vad du komponerat. Enbart för din skull - för att jag märker på dig att du inte tar mig på allvar, och detta endast för att du inte sett mig in action eller lyssnat på nåt jag komponerat (kanske har du allra hastigast lyssnat in min 5öreslyrik och tror att du därigenom vet hur mina skills ser ut allround, även om du inte ens begripit mina texter, jag har fog för att vara dryg, inget snack om den saken) - har jag kastat upp en "repris" på äldre alster (jag är inte den som samlar på mig dammig skit, utan går vidare, som livet, med varje sekund). VARSÅGOD!. Lyssna och bilda dig sen en uppfattning, och kliv ner från de där djävla hästarna. Du har inget att säga mig som inte redan Bartok sagt, vad fan tror du egentligen? Jag lämnade dig bakom mig redan som tonåring. Det du hör här är något jag kastade ihop på 24 (!) timmar (pundig, förvisso), efter att ha lyssnat på jupitersymfonin (ja, du kan väl din Mozart, eller var det bara snack - har du förresten nån egen tolkning på den?), förra året, på min dåvarande praktik. Kom hem, snortade en lina och spydde ur mig den här skiten. Sluta tro att du är nåt, eller så kan du ju kasta upp nåt till bevis? Skiter väl blanka fan i nån kälkborgare som gnäller över dåligt betalt, svält är lika fiktivt för er som hela djävla fantasygenren. Tröttsamt. Ställ vilka djävla krav du vill - jag övertäffar dem allihop, och det med råge. Sen kan du landa och inse att du har år att ta igen, trots att jag inte hunnit bli mer än 26 ännu. Och jag gäspar och väntar på att nån ska hinna ifatt.

Jag säger ju det. Kompositörer är bara ett högfärdigt släkte som vi klarar oss utan, åtminstone har ingen av dem ännu visat vad vi skulle behöva dem till.

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 28 jun 2008 23:40

Krilles skrev:
Elva skrev:
Krilles skrev:Elva du borde eventuellt kunna kom in i Mensa om du är intresserad ;)

Jag har aldrig riktigt förstått vad man gör i föreningen, men det skulle vara kul att göra testet i alla fall. Är du medlem?

Jorå, har ett IQ på runt 147 enligt preliminära tester,
undergår också begåvningsutredning hos psykolog ;)

Så du är ultraintelligent och upplyst men du har fan ingenting att säga när man ställer dig mot väggen? Låter djävligt intelligent och upplyst... eller, låter som den vanliga djävla bluffen i mina öron?

Vad fan har vi invaderats av en massa självutnämda genier helt plötsligt?

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 28 jun 2008 23:57

Avantgardet skrev:Kompositörer är bara ett högfärdigt släkte som vi klarar oss utan, åtminstone har ingen av dem ännu visat vad vi skulle behöva dem till.

Ah, förlåt, höll på att göra en blunder, "... med undantag av John Zorn!" skall det förstås vara.

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 29 jun 2008 13:08

Ingen som ska ta tillfället i akt och täppa till min stora trut?  :roll:

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 29 jun 2008 13:18

Jag ser det som oväsentligt om en bra läkare är högfärdig eller inte så länge han räddar liv, detsamma får väl antas gälla min syn på kompositörer. Med ära riskerar högfärd att komma i kölvattnet, framgångens pris, men å andra sidan så är ju bra musik alltid bra, oavsett vem som komponerat den. All musik Mozart skrev, är ju inte lysande, även denne mannen gjorde floppar vilket får mig att tänka på ett smörgåsbord, man väljer det man själv gillar trots ett digert utbud för alltid gillar någon nått.

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 29 jun 2008 13:30

Jag förstår överhuvudtaget inte vad "gillandet" och "smaken" har med/i musik att göra. Nån som vill förklara?

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 29 jun 2008 13:41

Avantgardet skrev:Jag förstår överhuvudtaget inte vad "gillandet" och "smaken" har med/i musik att göra. Nån som vill förklara?

Trots att Thailändare gillar starkt kryddad mat, så gillar de generellt inte senap, då de tycker att den är för stark. Även pepparroten innehåller senapsliknande smaker, vilket borde få dem att ogilla även detta, men om man kollar in japanerna så älskar de flesta wasabi, som påminner i smaken om just pepparroten. Alltså kan man anta att det handlar om traditioner och vana endast. På liknande sätt borde det alltså förhålla sig med musiksmaken, trots att det handlar om öronen och inte tungan, så är de ändå en del av våra sinnen för upplevelser. Alltså kan man lära sig att tycka om musik, men det är egentligen en invänjningsprocess. Universiell musik borde däremot teoretiskt vara en sådan form av musik att den tilltalas av alla oavsett smak och tycke, vilket utelämnar det mesta.

Fattar du?

Återgå till "Psykologi"