Vad är ett geni?

Moderator: Moderatorgruppen

Hur mycket geni är du?

100%
6
33%
75%
2
11%
50%
2
11%
25%
4
22%
0%
4
22%

Antal röster: 18

Användarvisningsbild
Kallekula

Inläggav Kallekula » 06 jul 2008 19:18

Xinea skrev:Kallekulla, du verkar vara rätt person på FF med dina bra argument. Din mening talar om rätt så mycket...om dig.  Att slösa sin tid här på FF för att läsa om din pung är totalt "ogenialiskt"! Jag förväntar mig ett högre nivå på detta forumet. Det finns intellektuella människor här, men så finns det många (som kan vara intellektuella) men är socialt obegåvade och inte kan föra en diskussion utan ett fördomsfullt dömande diskussionssätt. Jag har fått nog! i IRL sågar man inte ner andra och tycker en massa om andra (som suchanother brukar göra) utan att ens ha sett eller hört sin motpartner.

Aja lösningen på problemet faller in i Z definition. Dessutom är det till gagn för en stor del av befolkningen. Vanliga dödliga har svårt för det nya, måste låta det sjukna in lite. Einstein råkade ut för detsamma.

Okej det verkar vara bästa att skriva utan ironi. Mitt exempel illustrerar givetvis bara problemet med definitioner. Definitioner som är för vida, ja då kan lösningar av pungkliande bli genialt.

Intressantare är atyt fråga:
Vad är syftet med att tala om genier? Vem bestämmer vem som är ett geni? Är geni=en person är det då frågan om hyllandet av individen? Står det mer om genier i borgerlig media? Varför i så fall.osv. Anlägg en sociologisk vinkling på det så blir det inte bara en massa tragglande av hur man definerar.

p.s det är säkert de som redan tagit upp detta, har bra läst delar av tråden.

suchanother
Avstängd

Inläggav suchanother » 06 jul 2008 19:35

Xinea, om du tror på högre nivåer här på FF så är det upp till dej att tolka det skrivna. Att ha en barnslig attityd där "intellektualism" innebär abstrakta nivåer är naivt.

Mvh
Such, hunting high and low (denna devis återspeglar min lilla intellektuella kapacitet)

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 06 jul 2008 22:03

Jag har lite svårt för självutnämnda genier, liksom jag inte heller delar massmediors kultifieringen kring vissa personer. Är då allt bara en myt avseende genialitet? Ett geni, är en person som driver utvecklingen inom ett eller flera områden framåt på ett nytt sätt, förnyelsen ligger för mig inbäddat i begreppet. Nya upptäckter och rön inom vetenskapen, uppfinningar kan alltså för mig anses som genialiska, även om personen ägnade ett helt liv åt misslyckanden innan ett lyckat resultat lät sig infinnas. Så där blir genialiteten likvärdigt med envisheten, där andra förkunnade att det var omöjligt visade envisheten på det motsatta.
Kopplingen mellan maskiner och utveckling inom konstruktioner är stark redan i ordet geni, jämför bara engelskans ord för engine, eller ordet för ingenjör så förstår ni själva.

Finns det ett barn som föds med en talang utöver det ordinära, kopplat till ett intresse och en envishet, så skapar denne person förr eller senare något extraordinärt och vips, blir denne geniförklarad av dem som hyllar dennes insatser.

Men, hur svårt är det för en talangfull att vara kreativ inom sin begåvning förmodligen inte särskilt svårt, det är förmodligen tio gånger svårare för en medelmåtta att prestera bra och skall vi värdesätta något så bör det vara just de som har det allra svårast eftersom de måste kämpa desto mer, men samtidigt vill jag inte förringa geniers prestationer inom flera områden, det finns fantastiska drömmar som realiserats, men om jag hårddrar det hela, så är det ju även just deras fel att världen blivit så förråad och grotesk som den är, se bara på miljöförstöringen och vapenutvecklingen.

Livet hade varit bättre för oss alla utan kärnvapen och andra massförstörelsevapen, världen hade till och med varit bättre utan antibiotika, bättre utan moderna transportfärdmedel och absolut bättre utan de allra flesta genier, eftersom flertalet människor är för dumma för att inte missbruka innovationer . :?

Xinea

Inläggav Xinea » 06 jul 2008 22:37

haha...du vill bara ha de "dumma" som missbrukar kvar...varför inte ha bara genier kvar...
Ab igne ignem.

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 06 jul 2008 22:41

Xinea skrev:haha...du vill bara ha de "dumma" som missbrukar kvar...varför inte ha bara genier kvar...

Ha ha, då lär ju du vara kvar! :lol:

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 07 jul 2008 07:23

Kallekula skrev:
Zokrates skrev: Geni, vad är det? Och här kommer, svaret.

Det är att hitta enklaste möjliga lösningen på ett problem, det är att hitta den genaste vägen mellan två punkter, det är att kunna lösa en uppgift som andra betraktat som nära på omöjlig. Därmed kan man vara geni inom ett eller flera områden, men även ett geni har sina brister

Jag har lyckas finna en lösning så jag kan klia mig på pungen bland folk utan att detta märks.Detta är att betrakta som hart när omöjligt att lösa.

På skånska: holl i lomman!

MVH

Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Krenek

Inläggav Krenek » 07 jul 2008 22:13

Zokrates skrev:Livet hade varit bättre för oss alla utan kärnvapen och andra massförstörelsevapen, världen hade till och med varit bättre utan antibiotika, bättre utan moderna transportfärdmedel och absolut bättre utan de allra flesta genier, eftersom flertalet människor är för dumma för att inte missbruka innovationer . :?

Glöm inte datorer.
Thou shalt not sit with statisticians nor commit a social science.

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 07 jul 2008 23:22

Krenek skrev:
Zokrates skrev:Livet hade varit bättre för oss alla utan kärnvapen och andra massförstörelsevapen, världen hade till och med varit bättre utan antibiotika, bättre utan moderna transportfärdmedel och absolut bättre utan de allra flesta genier, eftersom flertalet människor är för dumma för att inte missbruka innovationer . :?

Glöm inte datorer.

Varför inte datorer, tv och radio med för den delen. Vi lever ju mer artificiellt idag än någon tidigare generation, det innebär isolering, det innebär mindre fysisk kontakt för varje ödad timme framför ett surregat som tycks fungera som ett substitut på just riktiga relationer. Vi följer serier om andra människors liv istället för att leva våra egna, glor på filmer istället för att själva upptäcka världen, lyssnar på nyheter i radion som egentligen inte tillför något positivt, dagens elände borde det döpas om till. Via datorer simulerar vi våra liv, istället för att umgås öga mot öga.

I längden är detta negativt för psyket, liksom den fysiska hälsan, men jag är en realist nu, mindre en agitator för eller emot, till det är jag för passiviserad av det moderna samhället.

Jag förspråkar inte att vi måste ge avkall på allt, snarare att inte låta det ersätta allt som tidigare har varit en nödvändig del i vår sociala utveckling och liktydigt med begreppet människa. Annars är risken överhängande att hjärnan i en snar framtid avskiljs kroppen och pluggas in i en virtuell värld direkt, kul va. :D

Krenek

Inläggav Krenek » 08 jul 2008 07:00

Zokrates skrev:Varför inte datorer, tv och radio med för den delen. Vi lever ju mer artificiellt idag än någon tidigare generation, det innebär isolering, det innebär mindre fysisk kontakt för varje ökad timme framför ett surregat som tycks fungera som ett substitut på just riktiga relationer. Vi följer serier om andra människors liv istället för att leva våra egna, glor på filmer istället för att själva upptäcka världen, lyssnar på nyheter i radion som egentligen inte tillför något positivt, dagens elände borde det döpas om till. Via datorer simulerar vi våra liv, istället för att umgås öga mot öga.

I längden är detta negativt för psyket, liksom den fysiska hälsan, men jag är en realist nu, mindre en agitator för eller emot, till det är jag för passiviserad av det moderna samhället.

Jag förspråkar inte att vi måste ge avkall på allt, snarare att inte låta det ersätta allt som tidigare har varit en nödvändig del i vår sociala utveckling och liktydigt med begreppet människa. Annars är risken överhängande att hjärnan i en snar framtid avskiljs kroppen och pluggas in i en virtuell värld direkt, kul va. :D

Förövrigt passande att komma in på dessa tankar i genitråden då en av dess mest kända förespråkare var ett geni enligt många:

Bild

Men jag det är positivt om vi kan plugga in oss i en artificiell värld eller bli ersatta mer bättre modeller (typ robotar). Vi dras med otroligt mycket problematiska rester från vår evolution, det finns ingen egentlig anledning till att hålla kvar vid alla våra defekter.
Thou shalt not sit with statisticians nor commit a social science.

oppnadittsinne.se

Inläggav oppnadittsinne.se » 16 jul 2008 22:54

Jag tror det är ett typiskt mänskligt drag att anta att man själv har en klarare bild av världen än vad andra har. Först när man inser att alla människor ser sina egna åsikter som mer logiska än andras, får man lite mer respekt för åsikter man själv inte delar. Med andra ord: kan andra ha fel även när dom känner sig tvärsäkra, kan även jag ha det. Chansen är minimal att just jag skulle stå över möjligheten att kunna ha fel.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 18 jul 2008 08:58

oppnadittsinne.se skrev:Jag tror det är ett typiskt mänskligt drag att anta att man själv har en klarare bild av världen än vad andra har. Först när man inser att alla människor ser sina egna åsikter som mer logiska än andras, får man lite mer respekt för åsikter man själv inte delar. Med andra ord: kan andra ha fel även när dom känner sig tvärsäkra, kan även jag ha det. Chansen är minimal att just jag skulle stå över möjligheten att kunna ha fel.

Även om man kanske inte ser sin världsbild som den mest logiska är den självklar och naturlig, liksom genomskinlig,  för en och man har svårt att fatta att andra kan se världen på annat sätt. Men teoretiskt inser man att de gör det.

MVH

Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Calvino
Kontakt:

Inläggav Calvino » 18 jul 2008 21:29

Jag önskar jag vore ett geni, men det är jag inte, inte ens en fjärdedel. Jag är smart — att påstå något annat vore falsk ödmjukhet — men det finns tiotals, hundratals miljoner smarta människor i världen. Jag är en bland miljoner andra. Jag är, med andra ord, en jävla nolla.

Livet är hårt.
My name's Calvino and I rock the telly. I'm half Joe Camel and a third Fonzarelli. I'm the kung fu hippie from Gangsta City, I'm a rappin' surfer, you the fool I pity!

oppnadittsinne.se

Inläggav oppnadittsinne.se » 19 jul 2008 17:48

En annan intressant aspekt av begreppet geni är den skillnaden man gör mellan olika fantastiska förmågor. Om jag lär mig multiplicera tiosiffriga tal i huvudet skulle många människor utropa mig till ett geni. Om jag istället lär mig joddla tvåstämmigt skulle samma människor kanske bara tycka att jag är ett freak. Lite orättvist, eller hur?

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 20 jul 2008 14:28

oppnadittsinne.se skrev: En annan intressant aspekt av begreppet geni är den skillnaden man gör mellan olika fantastiska förmågor. Om jag lär mig multiplicera tiosiffriga tal i huvudet skulle många människor utropa mig till ett geni.

Detta liknar mer vad idiots savants förmår.

oppnadittsinne.se skrev:Om jag istället lär mig joddla tvåstämmigt skulle samma människor kanske bara tycka att jag är ett freak. Lite orättvist, eller hur?

Detta är ungefär vad man gör när man behärskar övertonssång som en kompis till mig i Lund sysslar med, Gösta Peterzén. . Inget freakaktigt över detm bara spännande!  Ej heller över strupsång är något freakaktigt.(i Tibet).

Övertonssång:

http://www.midnattskoren.se/interest.htm

Strupsång från Tuva:

http://www.sr.se/sida/artikel.aspx?prog ... el=1010553

MVH

Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Chloe

Inläggav Chloe » 20 jul 2008 15:43

För att vara kreativ räcker det med att du har en originell idé inom ett snävt område. Mycket få människor är ändå sant kreativa.

För att vara ett geni krävs ingenting mindre än att du ändrar på sättet hur världen tänker. Albert Einstein, Nikola Tesla och till och med Harry Ferguson var genier. Bara en handfull människor har någonsin levt upp till kravet. De flesta datanördar du känner är inte genialiska.

Återgå till "Filosofi"